Africa Twin očami majiteľa BMW GS ...alebo druhá šanca na prvý dojem

Africa Twin očami majiteľa BMW GS...  

... alebo druhá šanca na prvý dojem



Na novej Afre som sa zo zvedavosti na krátko odviezol pred rokom a potom tento rok na jej vyššej Adventure verzii. Príjemná, dizajnovo veľmi podarená motorka, ktorá ma ničím neurazila, ale ani ničím neoslnila a tam by sa tento príbeh skončil keby...

..keby sa tento rok nepredala moja Rallyna ( BMW R 1200 GS Rallye 2012) tesne pred odchodom na predĺžený weekendový výlet do Čiech. Afra bola práve „po ruke“ tak prečo ju neprevetrať aj na dlhšie, než je obligátna hodinka v okolí dealera Hondy.

Prvá dobrá vec, ktorá sa mi (ale až v Bratislave – pozdravujem pánov cestárov) dostala pod kožu je podvozok. Kombinácia 21 + 18“ kolies ukážkovo prechádza cez drobné ale aj väčšie bratislavské výtlky. Tvrdšie naladené pruženie je príjemným prekvapením (nebojím sa napísať slovo kompliment) po všetkých tých rokoch, kedy neboli veľké cestovne endurá od Hondy v sériovom stave nič iné než uhúpané. Géesko, napriek všetkým leverom a ESÁm, to na 19+17“ kolesách takto elegantne na viac rozbitom povrchu nedáva. Naopak na dobrých cestách (preklápačky) má GS výrazne navrch. Rozmery kolies skrátka nepustia.

Motor – ďalšie príjemné prekvapenie, deklarovaných 70 kw je na pomery dnešnej prekoňovanej doby kacírsky málo. Realita je, že Afrika v pohode stíhala obom nemeckým Adventure boxerom bez ohľadu na to či boli alebo neboli chladené vodou. Africký motor má nad 4000 ot./min. v sebe niečo z usilovnosti V-Stroma 650 alebo Versysa 650. Príjemne točivý bez prepadov v krivke výkonu. Popri motore treba spomenúť aj spotrebu. Počúval som kadejaké hororové scenáre o vysokej spotrebe. Realita je prosím pekne 4,8 litra za celú dobu výletu a to sme sa teda po diaľniciach celkom že ponáhľali. Pri medzidedinských motaniciach na cestách druhej a tretej triedy mi to spadlo aj na 4,1 litra a keby som šiel úplne že na „šetrílka“ tak pod 4 to dostanem. To je o liter menej ako veľké GS. S kapacitou nádrže slabých 19 litrov dáva aj pri svižnejšej turistickej jazde parádny akčný rádius 350-400km kým blikne žltá kontrolka. Litrové cestovné enduro s točivým motorom so spotrebou dvoch PCX 125??! Ufff celé dobré !!

Prevodovka – dobre odstupňovaná ale rýchlosti tam treba dávať jasne a rázne inak nie je problém trafiť falošný neutrál. Pri radení 1 -> 2 som občas porátal zuby ale tu to beriem viac na seba a moje nastavenie na prevodovku BMW.

Brzdy sériovo „vyhryznuté“ kotúče brzdené monoblokmi majú príjemný nástup a v prípade krajnej núdze nesklamú – ale áno, tu má veľké GS pocitovo určite navrch. V čom má zase navrch Afra je, že si vieš vypnúť ABS na zadnom kolese a na prednom ho nechať zapnuté. Túto vychytávku vhodnú pre jazdu v teréne GS ktoré v sociálpakete stojí cca o 2 litre viac ako Afra zatiaľ nepozná.

Ovládateľnosť – manipulácia v malých rýchlostiach excelentná. Pri pohľade na otáčanie dvoch GSA do protismeru mi prišlo až smutno keď som videl veľký oblúk, ktorý musela opísať GSA oproti Afrike. Ja som sa s Afrou otočil ako s vačším bicyklom. Tu je nutné dodať, že to nebolo dané jazdcami, ale celkom určite motorkou ako takou. Sediac na GSA by som sa ani ja neotočil lepšie. Vo väčších rýchlostiach Afrika ostáva stále príjemne ovládateľná a bez prekvapení, ale v porovnaní s GS je to „strieborná medaila“.

Komfort – tak tu to Afrika s veľkým GS prehráva ale hneď o dve triedy. Obtekanie vzduchu je síce bez turbulencii ale sériové plexisklo je iba dizajnový doplnok (som presvedčený že aj pre nižšie postavy). Hlavným obvineným v tejto kategórii však nie je plexo, ale sedlo. Verím, že na krátkych motaniciach na poľných cestách „okolo komína“ je jeho tvrdosť a tvar výhodou. Pri turistickom využití motorky by som sa ho však nebál zaradiť do hambatých filmov pre dospelých v kategórii hard anal punishment. Hneď po diaľnici Nitra – Bratislava som musel nasadiť podušku AirHawk. Výrazne pomohla, ale ani s ňou to nie je na konci dňa úplne ok. BMW rozhodne robí sedlá pre fajnovejšie zadky.

Spracovanie – plasty sedia a lícujú, lakovanie je bez chýb, spoza čiernej farby na mňa žmurká velké metalické zrno. Čiernu farbu nemusím ale táto vďaka tej peknej „metle“ ujde. Riadidlá konečne nie sú ohnutá pochrómovaná 22mm trubka - sú kónické s matnou povrchovou úpravou a pôsobia robustným dojmom. Čo trochu kazí dojem je mierne lacné prevedenie ovládačov. Detto ten japonský  panáčik, ktorý stojí za umiestnením ovládacieho tlačítka prídavných svetiel ďaleko vpredu vedľa budíkov by si zaslúžil malú facku na prebratie. Doba od ruky odskočených štvorcových tlačidiel po kokpite a la Goldwing 1500 už dávno skončila. Táto tlačica patrí bez debaty na riadidlá !! A keď už kritizujem – že sa Afrika nedodáva v sérii s hlavným stojanom je na druhú facku na prebratie smerom do Japonska. Cena novej Afriky totiž nie je postavená vôbec „pri stene“ a keď môže mať Vision za 2 000€ hlavný stojan v základe nevidím žiaden dôvod aby ho nemohla mať aj Afrika za 12 890€.

In medias res po 1000km v Africkom sedle riešim v sebe niečo čo ma blízko ku stavu katarzie, ale nenapĺňa úplne význam tohto slova. Africa nečakane zamiešala karty, o ktorých som si už ( pomaly smutne ) myslel, že sú nadobro navždy rozdané. Roky neprichádzala motorradka, ktorá by odvrátila tok mojich myšlienok od BMW GS. A „nečakane“ preto, lebo pred týmto dlhším výletom som sa už na Afre odviezol a preto som vlastne vôbec nič nečakal. Nie je to zúrivá  a nepokojná šelma čo furt niečo špekuluje ako jej oranžová konkurencia od KTM. Nie je to megakomfortný krížník nabitý technológiami (ale s čoraz menšími terénnymi ambíciami) od BMW. Je to príjemná kamarátska motorka ktorá možno na prvý raz neočarí, ale ide na vás v duchu hesla “pod pozlátkom zlato”. A presne takto to táto motorka na mňa postupne rozbalila a ja aj tri dni tomto krátkom japonskom extempore stále premýšľam quo vadis.

-raptor-

Galéria:

Foto Foto Foto Foto

Spať do Diskusia k článkom

Africa Twin očami majiteľa BMW GS... ... alebo druhá šanca na prvý dojem

Poslať odpoveď
1052 videní

- z 0

Odpovedať

Nemôžete upravovať príspevky ani odpovedať:                      Skontrolujte či ste prihlásení                                                  

Z nášho fóra

Piestne kruzky

od: Merlin00 16.11.2018 o 21:11

Problém s ABS

od: francuz 11.11.2018 o 08:11

Kolko mate najazdene?

od: ivan 23.10.2018 o 19:10

BMW F 850 GS Gran Canaria test

od: Merlin00 04.10.2018 o 00:10

BMW R 1250 GS HP

od: raptor 18.09.2018 o 07:09

Reklama

Prihlásenie

Kategórie