BMW F850 GS - staronové GS strednej triedy ...alebo aj drahá zbierka protikladov.

osoby a obsadenie: BMW F 850GS, raptor
výprava: Gran Canaria, Maspalomas, Playa del Inglés
súperi: BMW F 800GS a Honda Africa Twin CRF 1000

Gran Canaria - motoeden

Na južnom úpätí dávno vyhasnutej sopky vyčnievajúcej z Atlantiku niekde na úrovni, kde kúsok viac na východ končí Maroko a začína Západná Sahara ma čaká ešte novotou voňajúca „šťuka“ od BMW. Ťažko si predstaviť krajšie miesto na blízke stretnutie tretieho druhu s najnovším nemeckým allround GeStovateľom nabitým technológiami, ktoré sa zvyčajne dodávajú až o segment vyššie.

Gran Canaria je fakt „tutti frutti“ ostrov na testovanie motorky - je tu všetko.  ..a k tomu „všetkému“ ešte aj lacný benzín. Je tu slnko, dážď, vietor, oblaky, hmla, zima, teplo. Sú tu parádne zakrútené asfaltky až ku oblakmi zahalenému vrcholu ostrova vo výške takmer 2 km. Sú tu roztopašné šotoliny vedúce kaňonmi až na pláže, kde okolostojace strmé čierne skalnaté bralá vedú svoj nekonečný boj s Atlantikom, z ktorého vzišli. A sú tu aj moto-pornografické pieskové duny hladené vetrom a chladené príbojom, v ktorých by som tej novučičkej motorke dal strašne poza uši (a takmer určite aj sebe ako sa poznám :) ). Zároveň sú to duny, kam vás nevpustia, lebo je to prírodná rezervácia. Nuž a keďže autor tohto článku po piesku jazdiť viac nevie ako vie a v požičovni nám majiteľ off-road striktne zakázal, ostaňme teda na zakrútených asfaltkách a šotolinách. Moto-pornografické duny prenecháme 4% obyvateľom ostrova, ktorí sem radi chodia ničiť iné typy gúm, ale to som už odbočil ku miestnej ľudskej mikro-klíme.., poďme naspäť k BMW.


Pozerám na ňu, je krásna. Najkrajšia ako len môže byť. Trikolóra so zlatými kolesami...
Tu by som sa rád pristavil a pripomenul všetkým zástancom názoru, že BMW s týmito farbami vykradlo Afriku. Dohodnime sa, že nevykradlo. Dobre? Rovnako ako sa podľa jedného metra dohodneme, že Honda s prvou Afrikou neukradla trikolóru od BMW R80 GS Paris Dakar, ktorá už mala „najazdené“ kým sa zjavila prvá Afrika.

S modernizáciou motora BMW poriadne prekopalo aj vzhľad motorky. Pri dizajne by som si dovolil rozprávať o revolúcii. Pri motore o evolúcii a pri kokpite a výbave o polúcii :).
Ak niekto chce prestať v tomto momente čítať lebo čaká, že to bude ďalej pokračovať rovnako pozitívne, tak nech skúsi vydržať. Prídu aj riadky, za ktoré mi nikto v BMW kávičku neponúkne.

Začnem pekne odpredu štítom a rovno s tým, že je to viac výsmech ako štít. Navrhnúť takéto „škrabátko“ na motorku, ktorá má ambície vás odviesť okolo Zemeplochy... smutné. Resp. možno je to výsledok tvrdého lobbingu druhovýrobcov plexištítov. Škrabátko je veľkosťou vhodné tak na litrového naháča. Jediná výhoda je, že prúdenie vzduchu okolo prilby bolo úplne bez turbulencií. Dokonca ani nádherný farebný display namiesto budíkov škrabátko nedokázalo pri daždi ochrániť pred kvapkami vody strhávanými vzduchom. (nebudete veriť ale Wunderlich už predáva slnečný štítok)


Display namiesto budíkov je presne tá vec, nad ktorou bude každá „konzerva“ alebo človek, čo spravil prvé km na Jawe 350 ohŕňať nosom kým nevyskúša. Nie som fanúšik týchto „nových čertov“, ale tento display a zároveň infotaiment v jednom je výborne prepojený s ostatnými systémami integrovanými v motorke a je otvorený aj externým systémom iných výrobcov (mobil, headset, navigácia). Ovládanie otočným ovládačom na ľavej rukoväti je intuitívne a rýchle. Takmer som napísal aj bezpečné, ale tu sa musím priznať, že pri prvých kilometroch som sa pristihol, že sa nepozerám na cestu úplne tak ako treba. Možno aj preto sú pri jazde prístupné iba základné obrazovky a do ďalších vás motorka „vpustí“ len keď stojíte. Napriek tomu ma táto sranda dokázala slušne rozptýliť. Obrazovky sa medzi sebou prepínajú tak rýchlo, efektne a plynule. že aj Steve Jobs by uznanlivo pokýval hlavou. Toto všetko by bolo na milú kedveš, keby ten display vždy za každých okolností nebol viditeľný. Nie som geek, neviem povedať aký typ displaya bol použitý a aké má rozlíšenie. Čo ale viem je, že bol perfektne viditeľný aj keď na neho priamo svietilo slnko, čo nie je maličkosť. A ešte viem, že určite by som na neho dal ochrannú fóliu, lebo po daždi na ňom ostávajú po vode flaky. Neviem, aká je odolnosť voči poškriabaniu ak by sa táto obrazovka raz vybrala aj so zvyškom motorky do prašného prostredia ...akože mocný off-road jazdiť.

 

Prvá vec, čo motorka potrebuje na mocný offroad, je ochrana podvozku. Sériová ochrana podvozku je na úrovni už ohejtovaného plexištítu. Dokonca aj ten by svojou veľkosťou pobral určite viac. Je tu srandovné úzke lízatko z umelej hmoty, ale prvý väčší kameň by mu to bez problémov vysvetlil, kto je tu šéf. Zvody na rane, obrovský katalyzátor na rane. Sériová ochrana podvozku nie je. Druhovýroba opäť tlieska a BMW katalóg originálnych doplnkov detto. Nepáči sa mi to takto "oklamané" pri tak drahej motorke.

Motor porovnávam s predchádzajúcou generáciou, čiže F 800 GS na ktorej som sa tu po rovnakých cestách vozil pred pol rokom. Napriek tomu, čo všetko sa dočítate v katalógoch, aký je tento motor úplne iný a nový (a konštrukčne je naozaj vela vecí inak) v praxi nečakajte zásadný rozdiel. Áno, tento nový motor má štyri palivové mapy. Áno, má dobrú spotrebu ako mal aj predchodca. Áno, ide pocitovo jemne lepšie za plynom. A áno, má stále rovnakú kulisu šijacieho stroja pri voľnobehu. Pre mňa je to prevŕtaná a následne jemne vyladená osemstovka zakončená krásne tvarovanou koncovkou výfuku. Koncovkou, ktorá je zas ale čudne odskočená od zvyšku motorky, a la Simpson S51 Enduro. Na nízkych otáčkach je motor nezáludný kamarát, žiaľ ale s jasnou časovou odozvou na elektronický plyn ride by wire, čo mi vadilo. Pri 4000 ot./min. v kombinácii s Dynamic palivovou mapou už žiadna odozva nie je a motor sa vie v prvom momente až prekvapivo nazúriť a naozaj potiahnuť. V kombinácii s perfektným podvozkom dokáže napriek 21" kolesu vpredu vykrajovať na asfalte zákruty s presnosťou športového naháča.

 

Podvozok je niečo, čo z tejto motorky robí prosím pekne FUNBIKE (napriek enduro rozmerom kolies). Určite majú na tom zásluhu aj sériové gumy Michelin Anakee 3. Nezničenému podvozku motorky, ktorá má 1500 km je úplne jedno, či ideš sám alebo s ľadvinkou. V krátkych utiahnutých zákrutách a preklápačkách som si s absolútnou istotou a rezervou dovoľoval to, čo som si na motorkách, ktoré mi nehovoria pane a na ktoré si vlastne stále iba zvykám, zakázal pred mnohými rokmi. Motorka pri normálnej jazde ide kam si človek pomyslí. Pri svižnejšom prejazde zákrutami si stroj vyžaduje aktívny posed ako pri naháčovi, ale zato sa odvďačí niečím, o čom môže Africký konkurent na asfalte iba snívať.

Brzdy. Hmmm.. oni sú vyladené vlastne dobre, len na to človek musí prísť a pochopiť ich. Najprv som bol prednou brzdou sklamaný, ktorá nemá nábeh tak ako som zvyknutý na mojom 1200 GSA vzduch. Potom som (frustrovaný s pocitom čo má toto dpč znamenať) za brzdu poriadne naschvál zatiahol až do momentu kým nezačalo do toho brblať ABS. Brzdí to celé vlastne veľmi dobre. Pancierové brzdové hadice sú tu samozrejmposťou. Nuž a na šotoline som definitívne prišiel na to, že s takýmto pozvoľným nábehom je vlastne veľmi dobre dávkovateľná. Naopak zadná brda na asfalte má prekvapivo výborný účinok. Pri jazde offroad myslím, že nevadí ako rýchlo sa zadné koleso dostane do šmyku, ak mu to jazdec najprv elegantným preklikom (veľká pochvala, že netreba pustiť ruku z rájd ako pri Afrike) cez ENDURO PRO mód povolí. Ak nie, zasiahne nekompromisne ABS – safety first :).

Použité materiály sú na prvý pohľad kvalitné, lakovanie bezchybné a ani z najmenších skrutiek nemám pocit, že sa v továrni snažili šetriť drobné. Keď sa však pozorné oko pozrie naprieč motorkou, príde škrabanie sa za hlavou, z ktorej to oko na svet žmurká. Pod prešpekulovaným multifunkčným ovládačom si všimnete tlačidielko klaksónu, ktoré vyzerá jak z najlacnejšieho čínskeho skútra. Krásne tvarované, dokonca dvojité, rameno rýchlostnej páky je zakončené gumou, ktorú najlepšie vystihuje slovné spojenie „strašná jawárina“. Stupačky jazdca sú úboho úzke a pri ich dizajne súdruhovia zjavne čerpali inšpiráciu v staručkej R 1150 GS.

Resumé: napriek tomu, že táto krásavica začína v sociálpakete na 12 litroch a viete si ju naklikať na fullku, ktorá vás vyjde takmer 17 litrov/ To vobec nie je málo na to, že na seriózne cestovanie budete ešte musieť riešiť ochranu motora, plexištít, kufre, padáky. Na jednej strane kvalitné komponenty, na druhej nedotiahnuté detaily budia rozpačitý pocit ako keď vidíte novú naloženú 5er na plecháčoch...

V každom prípade toto je normálne že prvé NEMECKÉ cestovné enduro, ktoré má fun factor, je aj do mesta a užijete si s ním aj na kvalitne vyasfaltovaných horských prechodoch. Dokonca musím povedať, že toto GS v týchto farbách má aj sexappeal. Normálne sa po ňom pozerali baby, čo teda pri nemeckých enduro-motorrádkach nie je zvykom.

Na Adventure turistiku by som si napriek (vďaka?) menšej výbave hogofogo systémov, displayov, led svetlometov, palivových máp vybral bez váhania Afriku, ktorá pri offroad jazde stráca u mňa iba na dušových kolesách. Okolo komína po asfaltkách, na blbnutie v meste s občasným lajtovým výletom po jemnej šotoline a vymetaním zákrut na horských prechodoch je zas určite lepšie F 850 GS. Tu ale vôbec nie som stotožnený s pomerom cena / výkon.

Galéria:

Foto Foto Foto Foto Foto Foto Foto Foto Foto Foto Foto Foto Foto Foto Foto Foto Foto Foto Foto Foto Foto Foto

Spať do Diskusia k článkom

BMW F850 GS - staronové GS strednej triedy ...alebo aj drahá zbierka protikladov.

Poslať odpoveď
562 videní

- z 0

Odpovedať

Nemôžete upravovať príspevky ani odpovedať:                      Skontrolujte či ste prihlásení                                                  

Z nášho fóra

Piestne kruzky

od: francuz 10.12.2018 o 08:12

MOTOSCAN

od: gusto 28.11.2018 o 11:11

Problém s ABS

od: francuz 11.11.2018 o 08:11

Kolko mate najazdene?

od: ivan 23.10.2018 o 19:10

BMW F 850 GS Gran Canaria test

od: Merlin00 04.10.2018 o 00:10

BMW R 1250 GS HP

od: raptor 18.09.2018 o 07:09

Reklama

Prihlásenie

Kategórie